Umjetna inteligencija (UI) značajno mijenja obrazovanje nudeći nove mogućnosti za unapređenje procesa učenja i podučavanja. Integracija UI u obrazovni sustav donosi nekoliko ključnih prednosti, među kojima su personalizirano učenje, automatizacija administrativnih zadataka i proširenje pristupa obrazovanju. Jedna od najvažnijih prednosti primjene UI u obrazovanju je mogućnost personaliziranog učenja, kakvo u tradicionalnom obrazovnom sustavu nije moguće, jer UI omogućuje prilagodbu nastavnih materijala prema sposobnostima, interesima i tempu svakog učenika. Korištenjem online platformi koje koriste UI, obrazovanje postaje dostupnije većem broju ljudi, bez obzira na njihovu lokaciju ili socioekonomski status. UI može omogućiti učenje na daljinu i online tečajeve koji su dostupni 24/7, omogućujući učenicima da uče kada im najviše odgovara. Također, UI može pomoći u prevođenju i prilagođavanju sadržaja za učenike koji govore različite jezike ili imaju posebne potrebe, čime se povećava inkluzivnost u obrazovanju.
Unatoč brojnim prednostima, primjena UI u obrazovanju nosi i određene izazove. Postoje pitanja vezana uz privatnost podataka, etiku i sigurnost. Prikupljanje i analiza podataka o učenicima može dovesti do zloupotrebe informacija ili narušavanja privatnosti. Također, postoji rizik od prevelike ovisnosti o tehnologiji, što može smanjiti ljudski aspekt obrazovanja.
Nema dvojbi da sustavi umjetne inteligencije učenicima i nastavnicima donose brojne prednosti u procesima obrazovanja, ali i potencijalne rizika. Koje su to prepreke, koji benefiti i jesu li hrvatske škole spremne za implementiranje UI sustava govore nam naši sugovornici Ive Botunac i Damir Firšt, članovi upravnog odbora Hrvatske udruge za umjetnu inteligenciju ili kraće CroAI. Kažu kako umjetna inteligencija nije ništa drugo nego analiza velikog broja podataka i nalaženje uzoraka koje ljudski mozak možda ne bi sam uočio. Za par godina korištenje UI alata bit će poput današnjeg korištenja Worda i tražilice, tvrde naši sugovornici, a integracija UI-a u obrazovanje pripremat će učenike za tržište rada u cijelom svijetu gdje će poznavanje i korištenje ovih tehnologija biti ključne vještine.
Prednosti i nedostaci umjetne inteligencije u procesima učenja
„Po meni je je jedna od bitnih prednosti individualizirani pristup učenju gdje UI može pomoći u analizi napretka svakog učenika i predložiti nam pristup i materijale koji odgovaraju potrebama tog učenika. Prednost je i pristupačnost alata UI, koji su danas dostupni besplatno svima. Nadalje, tu je i ušteda vremena, jer možemo automatizirati brojne rutinske zadatke“, kazuje Ive Botunac.
Damir Firšt dodaje kako učenje postaje efikasnije jer UI omogućuje prilagodbu edukacijskog sadržaja na temelju specifičnih potreba svakog učenika:
„Nastavnicima UI daje mogućnosti automatskog ocjenjivanja i analizu napretka učenika, pa je to i optimalizacija vremena koje mogu fokusirati na kreativnije i interaktivnije metode rada s učenicima. UI sustavi daju dublje uvide u napredak učenika, otkrivaju obrasce učenja koji možda ne bi bili očiti u klasičnom sustavu. UI olakšava i pristup edukativnim materijalima iz cijelog svijeta, otvara učenicima i nastavnicima priliku za učenje od stručnjaka, bez obzira na lokaciju. PerplexityAI daje odgovore s provjerenim izvorima za razliku od većine drugih chatbotova. Alati poput generativnog UI-a Dalle, Midjourney, HeyGen ili Sora pomažu učenicima razviti vlastite projekte, stvarati vizuale i video materijale te strukturirano naučiti pisati, što im se omogućava kreativnost. Odjednom učenici imaju mogućnost da stvore sadržaj koji možda prije ne bi mogli sami. To ih može potaknuti da na vježbanje tih vještina“, nabrojao je Firšt.
„Trenutni nedostaci su nedovoljna educiranost nastavnika o korištenju ovakvih tehnologija. Također, nemaju ni svi nastavnici jednaku dostupnost, posebno kad se radi o starijim nastavnicima koji možda ne barataju informacijskim tehnologijama kao mlađe generacije. Danas smo svjedoci da sve veći broj učenika zlorabi ove tehnologije i koristi ih za pisanje domaćih zadaća i seminarskih radova bez da su se potrudili sami nešto napisati. Problemi su i pitanja etike i privatnosti, odnosno čuvanje podataka i transparentnost odluka koje donosi UI“, nabraja Botunac.
Besplatne edukacije za nastavnike u primjeni umjetne inteligencije
Da bi UI bio koristan i prihvaćen, nadovezuje Firšt, potrebno je strateški pristupiti njegovoj implementaciji, s jasnim fokusom na edukaciju nastavnika, osiguravanje resursa za sve škole i otvaranje dijaloga o etičkim pitanjima. Bez tih koraka, AI bi mogao donijeti više problema nego rješenja. To je razlog, navode naši sugovornici, zašto je CroAI pokrenuo besplatne edukacije pod nazivom ‘AI se educiraj‘, a trenutno se provode u 12 hrvatskih gradova.
„Jedan od ključnih problema je nedovoljna edukacija nastavnika. Mnogi od njih nisu upoznati s UI alatima ili nemaju priliku naučiti kako ih koristiti u svom radu. Bez adekvatne podrške i treninga, UI u obrazovanju može ostati neiskorišten ili čak pogrešno primijenjen. Škole i fakulteti s manjim proračunima teško mogu priuštiti napredne tehnologije ili potrebnu infrastrukturu. To stvara jaz između onih koji imaju pristup modernim alatima i onih koji nemaju, što samo dodatno pojačava već postojeće nejednakosti u obrazovanju. Zaštita privatnosti učenika je također veliko i otvoreno pitanje. UI sustavi često prikupljaju i analiziraju velike količine podataka, što otvara rizik od zloupotrebe ili narušavanja privatnosti. Također, preveliko oslanjanje na tehnologiju može smanjiti važnost ljudske interakcije i kreativnosti u obrazovanju, što su elementi koji su ključni za cjelovit razvoj učenika, pogotovo njihovo razvijanje kritičkog mišljenja kroz metodu pokušaja i pogreške“, govori nam Firšt.
Ocjenjivanje testova, vođenje evidencije i organizacija nastavnih materijala samo su neke od prednosti upotrebe UI koje učiteljima olakšavaju procese u nastavi. Osim toga, u radu nastavnicima, iznosi Botunac, UI pomaže u kreiranju prezentacija, pronalasku novih ideja i uvida u širu sliku o nekoj temi. Može pomoći u pretraživanju sadržaja, analizi podataka, podršci u nastavi: „UI može analizirati stil učenja, interese i tempo svakog učenika, te predložiti personalizirane kurikulume i zadatke. Algoritmi prilagođavaju težinu materijala i osiguravaju da učenici uče vlastitim tempom.“
Firšt dodaje kako umjetna inteligencija može značajno olakšati rad nastavnicima analizom podatke o napretku učenika, a kroz alate za kreiranje interaktivnih edukacijskih sadržaja pomoći u izradi zanimljivijih i prilagođenih lekcija: „UI može identificirati područja gdje učenici trebaju dodatnu podršku, čime nastavnici mogu učinkovitije usmjeriti svoje vrijeme i energiju. Na primjer, ako nastavnik mora ocijeniti 30 radova, on već po tome kako učenik piše može zaključiti da li se taj rad poboljšao u odnosu na prethodne, a to se može kvantificirati s pomoću UI. Osim toga, UI omogućuje personalizirane povratne informacije koje su prilagođene učenikovim potrebama, gdje je napredovao i gdje su još uvijek prisutni izazovi. Na temelju analize pogrešaka UI sustavi mogu preporučiti dodatne materijale, vježbe ili prilagoditi buduće zadatke kako bi učenik bolje razumio gradivo. Opet, nadležna tijela su ta koja to propituju i optimiziraju, a ne firme koje rade za vlastitu zaradu i koriste svoj utjecaj da prodaju proizvode.“
Može li UI zamijeniti nastavnika?
„UI neće zamijeniti nastavnike, već će preoblikovati njihovu ulogu. Fokus nastavnika pomaknut će se s administrativnih zadataka na kreativne i mentorski orijentirane aktivnosti. Nastavnici će postati vodiči koji koriste tehnologiju kako bi unaprijedili obrazovni proces. UI će im omogućiti praćenje napretka učenika u stvarnom vremenu te pružanje podrške točno kada je potrebna. U budućnosti će nastavnici također igrati ključnu ulogu u osiguravanju etičkog i odgovornog korištenja tehnologije“, uvjeren je Botunac.
Da UI neće zamijeniti nastavnike već će transformirati njihovu ulogu u obrazovanju, tvrdi i Firšt: „Umjetna inteligencija preuzet će repetitivne i administrativne zadatke, poput ocjenjivanja ili analize napretka, što će nastavnicima omogućiti da se fokusiraju na ono što je ključno: mentorski rad, inspiriranje učenika i razvijanje njihovih kritičkih i kreativnih vještina. Umjesto da budu samo predavači i prenositelji znanja, nastavnici će još više postati vodiči i mentori u učenju, koristeći UI kao alat za personalizaciju obrazovanja i pružanje boljih iskustava svakom učeniku. UI će im omogućiti uvid u točno ono što učenici trebaju, dok će nastavnici donositi ljudski element, empatiju, razumijevanje i sposobnost poticanja dubljih rasprava i ideja. To je evolucija tehnologije i ljudske interakcije koje, kao i uvijek do sada, zajedno kreiraju budućnost obrazovanja.“
Kako u obrazovni sustav integrirati umjetnu inteligenciju?
Prvi korak za integraciju UI u obrazovni sustav, kažu naši sugovornici, je edukacija nastavnika i njihova spremnost za rad s novim tehnologijama. Potrebne digitalne vještine mogu usvojiti putem radionica i treninga, a škole i fakulteti bi istodobno trebali ulagati u infrastrukturu i pristup modernim uređajima i stabilnim internetskim vezama.
„Pilot-projekti mogu poslužiti kao testna faza za procjenu učinkovitosti UI alata prije šire implementacije. Važan aspekt pripreme uključuje i osvještavanje učenika i roditelja o prednostima i izazovima koje donosi umjetna inteligencija u obrazovanju“, napominje Botunac.
Nije dovoljno, nadovezuje Firšt, imati potencijal integracije napredne tehnologije, koji Hrvatska ima: „Potrebna je sustavna promjena koja osim edukacije nastavnika i ulaganja u infrastrukturu podrazumijeva i promjenu kurikuluma i jasne etičke smjernice. Bez ovih elemenata, postoji rizik da UI postane još jedna neiskorištena prilika, a ne stvarna promjena koja unapređuje obrazovanje za budućnost. Obrazovni sustav u Hrvatskoj je preopterećen zastarjelim sadržajima i metodama poučavanja, a uvođenje UI-a zahtijeva promjenu kurikuluma ne samo na razini uvođenja novih predmeta poput ‘osnove UI-a’. Potrebno je integrirati UI kroz sve predmete, kako bi učenici od ranih godina razvijali digitalne i kritičke vještine koje će im biti potrebne u budućnosti. UI je nova digitalna pismenost i oni koji ga neće imati, zaostat će. Bit će isključeni, potplaćeni, nezainteresirani…“, pojašnjava Firšt.
UI otvara i brojna pitanja o privatnosti podataka, etici i pravednosti. Hrvatski obrazovni sustav mora razviti jasne smjernice i politike o korištenju UI-a, uključujući zaštitu podataka učenika i transparentnost UI sustava, navode naši sugovornici.
Kao jedan od najvećih izazova vide i promjenu percepcije tehnologije, jer, kažu, UI se često doživljava kao prijetnja, zamjena za ljudski rad ili previše složena tehnologija.
„Ključno je potaknuti dijalog među nastavnicima, roditeljima i učenicima o tome što UI može, ali i što ne može. Tehnologija je samo alat, ali i alat za osnaživanje ljudi. Transformativne tehnologije zahtijevaju transformativni narativ da bi ih opća javnost razumjela i prihvatila“, ističu Botunac i Firšt.
AI ACT: Europski akt o umjetnoj inteligenciji
Damir Firšt se posebno osvrnuo na važno pitanje, na koji se način može osigurati transparentnost i odgovornost sustava umjetne inteligencije u obrazovanju.
„Europski akt o umjetnoj inteligenciji (AI Act), koji je na snagu stupio 1. kolovoza 2024., predstavlja prvi sveobuhvatni zakonski okvir za umjetnu inteligenciju na globalnoj razini. Njegov je cilj potaknuti odgovoran razvoj i uporabu UI sustava unutar EU-a, s posebnim naglaskom na zaštitu temeljnih prava, sigurnosti i etičkih načela. U kontekstu obrazovanja, AI Act prepoznaje djecu i mlade kao posebno ranjivu skupinu korisnika. Time se osigurava da UI sustavi koji se primjenjuju u obrazovnom sektoru budu usklađeni s najvišim standardima zaštite prava djece, uključujući njihovu privatnost i sigurnost.
Dijelovi koji se odnose na obrazovanje govore da sustavi umjetne inteligencije trebaju biti jasno objašnjivi. To znači da učenici, nastavnici i roditelji moraju razumjeti kako UI donosi odluke, poput ocjenjivanja ili preporuka za učenje. Algoritmi trebaju biti dizajnirani tako da se mogu objasniti i provjeriti. Drugo, potrebno je uvesti stroge standarde za prikupljanje i korištenje podataka. UI u obrazovanju često koristi osjetljive podatke o učenicima, pa je ključno osigurati da se ti podaci koriste etički i u skladu s regulativama, poput GDPR-a. Prava učenika na privatnost moraju biti zaštićena. Treće, učitelji i administratori trebaju imati nadzor nad UI alatima. To znači da UI ne može donositi ključne odluke bez ljudske intervencije, poput završne ocjene ili značajnih promjena u obrazovnim planovima. Na kraju, potrebna je stalna edukacija svih uključenih strana. Političari, nastavnici, učenici i roditelji trebaju biti svjesni kako UI sustavi funkcioniraju i kako ih koristiti na najbolji način, dok regulatori i developeri moraju stalno raditi na stvaranju sustava prema etičkim i pravnim standardima.
Akt također uvodi stroge zahtjeve za transparentnost i odgovornost UI sustava. To znači da obrazovne institucije koje koriste UI moraju osigurati da su algoritmi razumljivi i da se njima može upravljati, čime se sprječava diskriminacija i osigurava pravedan pristup obrazovanju za sve učenike.
Primjeri dobre prakse korištenja umjetne inteligencije u obrazovanju
„Estonija je primjer zemlje koja uspješno integrira umjetnu inteligenciju u obrazovanje. Jedan od ključnih projekata je razvoj personaliziranih obrazovnih putanja kroz UI sustave. Cilj ovih sustava je prilagoditi sadržaj specifičnim potrebama učenika, čime se poboljšava angažman i motivacija za učenje. Učenici koriste alate poput “Student’s Helper,” koji preporučuje sljedeće korake u učenju na temelju njihovih individualnih profila, dok “Teacher’s Helper” pomaže nastavnicima identificirati učenike kojima je potrebna dodatna podrška. Ovi alati su osmišljeni tako da smanjuju opterećenje nastavnika i omogućuju personalizaciju bez dodatnog rada.
Finska je također lider u korištenju UI-a u obrazovanju, s posebnim fokusom na analizu podataka o učenju. Ti sustavi pomažu u oblikovanju nastavnih planova, osiguravajući da se podaci o uspješnosti učenika koriste za stalno unapređenje obrazovnog sadržaja. Na primjer, umjetna inteligencija analizira učeničke odgovore kako bi predložila promjene u metodama poučavanja. U SAD-u platforma poput Khan Academy koristi UI za prilagodbu sadržaja u stvarnom vremenu, omogućujući učenicima da napreduju vlastitim tempom. Ovi sustavi ne samo da personaliziraju učenje, već i prate napredak učenika i nude preporuke za daljnji razvoj. Ovi primjeri pokazuju kako različite zemlje koriste umjetnu inteligenciju da bi poboljšale učinkovitost i kvalitetu obrazovanja, pružajući inspiraciju za primjenu sličnih praksi drugdje“, opisuje Ive Botunac.
Damir Firšt je iznio još par primjera dobre prakse, pa navodi kako je prva učionica koja se oslanja isključivo na umjetnu inteligenciju za vođenje nastave otvorena u privatnoj školi David Game College u Londonu: „Ova učionica koristi kombinaciju UI tehnologije i virtualne stvarnosti kako bi pružila personalizirano učenje za 20 učenika koji pohađaju GCSE program. UI platforme analiziraju napredak učenika i prilagođavaju planove učenja prema njihovim potrebama, prepoznajući ključne teme koje trebaju dodatno obrađivati.“
Što je CroAI?
Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju osnovana je 2019. godine s misijom učiniti Hrvatsku vodećim središtem za inovacije umjetne inteligencije kroz suradnju i kreativnost. CroAI okuplja velike korporacije i male startupove, zakonodavce i umjetnike, biznismene i akademike kako bi, kako promiču na svojim mrežnim stranicama, kao zajednica tehnoloških optimista dijelili znanje i pomicali granice. Već u lipnju 2020. CroAI je suosnovao Europski AI Forum, organizirajući prvu virtualnu konferenciju zadnjeg dana hrvatskog predsjedanja Vijećem EU. Ova platforma, stvorena s KI Verbandom iz Njemačke i HUB France IA iz Francuske, sada dvaput godišnje održava događaj čiji je domaćin predsjedavajuća država EU-a i prerasla je u formalnu organizaciju sa sjedištem u Bruxellesu, koja uključuje devet partnerskih zemalja. Pomaže komunikaciji više od 2000 AI tvrtki i kreatora politika. Početkom prosinca ove godine CroAI je organizirao okrugli stol pod nazivom “Uloga umjetne inteligencije u obrazovanju”, na kojem je više od sto sudionika, većinom iz obrazovnog sektora, raspravljalo o mogućnostima, izazovima i budućnosti primjene AI-a u školama.
Članak je objavljen u okviru projekta “Roditelji za školu djece budućnosti”, serijala koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija 02/24)
PRETHODNI ČLANCI SERIJALA:
RODITELJI ZA ŠKOLU DJECE BUDUĆNOSTI (13): Seksualno obrazovanje i klempave uši