Kako i kada početi razgovarati o vezama, seksu i seksualnosti? Mnogim je roditeljima ta tema neugodna i stresna i rado razgovor o njoj odgađaju sve dok ne vide da im djeca ulaze u prve veze. Najčešće im tada kroz šalu upute savjet za korištenje zaštite jer još nisu spremni postati bake i djedovi. Puno roditelja zbog te neugode koju osjećaju kad se radi o ovim temama očekuje da će mnoge stvari njihovu djecu podučiti nastavnici. Znaju da djeca u školi na satu biologije uče o ljudskom tijelu pa se nadaju da će im profesori prenjeti te bitne informacije vezane uz seksualno i reproduktivno zdravlje. I istina je, u školi djeca nauče kako funkcionira reproduktivni sustav, nauče i da je bitno koristiti zaštitu kako bi se spriječilo prenošenje spolno prenosivih bolesti. Međutim, sat biologije uči jako puno drugih stvari, a području seksualnosti posvećeno je tek par školskih sati u godini. Osim toga, na satovima biologije pokrivaju se samo oni aspekti koji se odnose na biologu, a ne i oni koji spadaju u društveni kontekst te teme, pa djeca ostaju bez potrebnog seta znanja iz područja njihovih seksualnih i reproduktivnih prava.
Ovih se dana tijekom kampanje za uvođenje sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja kao nastavnog predmeta nerijetko postavlja pitanje o kakvim je to programima riječ i u kojoj dobi bi trebalo o njima djecu početi podučavati. Djeca o ljudskoj seksualnosti uče na način koji je primjeren njihovom uzrastu, a kada i na koji način će se pristupiti kojoj temi odredili su stručnjaci.
Budući se ista pitanja postavljaju svugdje u svijetu, Savezni centar za zdravstveno obrazovanje – Regionalni ured Svjetske zdravstvene organizacije za Europu napravio Priručnik u kojem stručnjacima u području znanosti i obrazovanja daje okvir za kreiranje obrazovnih politika. Radi se o Priručniku u kojem je na pregledan način i argumentirano pojašnjeno što bi i u kojoj dobi djeca trebala učiti iz područja ljudske seksualnosti.
Vrtićka djeca i predškolci
Djeca predškolske dobi kroz sveobuhvatno seksualno obrazovanje uče o sebi i svome tijelu, uče pravilnu higijenu, uče da izgledaju drugačije od druge djece i odraslih, izgrađuju vlastiti identitet. Djeca razvijaju i svoj identitet, uče da su dječaci ili djevojčice. Uče o tjelesnoj autonomiji, da su oni vlasnici svoga tijela i da ga nema svatko pravo dirati. Uče dijelove svoga tijela, a kroz to usvajaju znanje da su neki dijelovi privatni, intimni, i nikada ih nitko ne smije dirati te da se ti djelovi ne pokazuju i ne diraju u javnosti. Uče i ispravne nazive za sve dijelove tijela uključujući riječi vulva, penis, mošnje, grudi. Usvajanje ispravnih naziva intimnih dijelova tijela djecu uči da se uz njih ne smije vezati sram i da se o njima može razgovarati kao o svim dijelovima tijela. Tako će djeca u slučaju zlostavljanja znati prijaviti da ih je netko doticao po intimnim dijelovima. U predškolskoj dobi djeca uče tražiti pomoć i savjet od osoba od povjerenja te uče da je važno reći ako se osjećaju loše ili nesigurno.
Niži razredi osnovne škole
Djeca u nižim razredima osnovne škole usvajaju točne nazive za dijelove tijela njihove funkcije i biološke razlike između muškaraca i žena. Uče razumijeti i prihvaćati tjelesne promjene i razlike te kako se nositi s nesigurnostima koje proizlaze iz svijesti o vlastitom tijelu. Uče i o emocijama – ljubavi, prijateljstvu, zaljubljenosti, nježnosti… Uče kako nastaju djeca i kako se rađaju te razgovaraju o prikazu seksa u medijima. Djeca uče prihvaćati vlastitu potrebu za privatnošću i poštovati iste potrebe drugih. Uče o važnosti postavljanja granica, te uče prihvaćati različitosti. Uče razumjeti pozitivan utjecaj spolnosti na zdravlje i dobrobit, kao i o postojanu bolesti vezanih uz spolnost. Uče što je seksualno nasilje i agresija te kako se zaštititi i kome prijaviti takve događaje.
Viši razredi osnovne škole
Učenici viših razreda osnovne škole uče sve o promjenama koje se događaju u pubertetu te razgovaraju o emocijama, uče razlike između ljubavi i zaljubljenosti. Uče da je odlučivanje o tome hoće li imati seksualna iskustva ili ne njihov osobni odabir te da mogu odbiti. Uče o reprodukciji i planiranju obitelji, o različitim vrstama kontracepcije te njihovoj upotrebi. Uče se simptomi trudnoće, rizici i posljedice seksa bez zaštite. Govori se o neželjenoj trudnoći. Uče o mjesečnici i ejakulaciji, o plodnosti, što je učinkovito korištenje kondoma i kontracepcijskih sredstava, te da su za kontracepciju odgovorna oba spola. Uče o povezanosti emocija i seksualnih odnosa, užitku i seksualnom zadovoljstvu. Razgovaraju o važnosti donošenja svjesnih odluka o stjecanju ili ne stjecanju spolnih iskustava kao i o utjecaju pritiska vršnjaka, medija, pornografije, kulture, religije, roda, zakona i društveno ekonomskog statusa na seksualne odluke. Razumijevanje da svatko ima svoj raspored spolnog razvoja, uče poštovati ralike te da postoje različite seksualne orijentacije, kao i razlika između rodnog identiteta i biološkog spola. Uče koja su njihova seksualna prava te kako poštovati i tuđa.
Srednja škola
U srednjoj školi djeca uče o spolno prenosivim bolestima, sigurnom seksu, zaštiti i kontracepciji. Uče što je to zdrava veza i odnos, o međusobnom poštovanju i tjelesnoj autonomiji. Da pristanak mora biti slobodno dan, reverzibilan, informiran, entuzijastičan i specifičan. Razgovaraju o svojim pravima kao i zakonima vezanim uz dob pristanka za ulazak u seksualne odnose. Uče da pornografija ne prikazuje realan seks, uče imati kritički pristup prema prikazima seksa u medijima i filmovima te uče o opasnostima sextinga te seksualnog zlostavljanja na internetu. Uče o masturbaciji, užitku, seksualnom zadovoljstvu, spolno prensoivim bolesti. U srednjoj školi djeca o seksu uče kao o konceptu koji je puno više od samog spolnog čina, što on znači u različitoj dobi, koje su rodne razlike, uče o spolnosti osoba s invaliditetom te utjecaju različitih bolesti na seksualnost.
Većina mladih ljudi bit će zainteresirana za seksualnu aktivnost u nekoj fazi dok prelaze u odraslu dob. Pružanje seksualno pozitivnih, točnih, iskrenih i sveobuhvatnih informacija o vezama, seksu i seksualnosti pomaže djeci i mladima da donose zdrave, sigurne i pozitivne odluke o tome što žele u svojim vezama.