“Ako možeš razumjeti da netko odbije brokulu, zašto je tako teško razumjeti da netko odbije seks?”, poruka je videa učenica i učenika ivanićgradske srednje škole “Ivan Švear”, jedne od onih koje su uključene u EU projekt Ženske sobe SNEP – edukacijski i prevencijski program seksualnog nasilja. Srednjoškolke i srednjoškolci škola uključenih u program na današnjoj su Konferenciji za mlade “Važnost uključivanja mladih u prevenciju seksualnog nasilja” predstavili rezultate dvogodišnje akcije u kojoj su, kako sami priznaju, kroz radionice jako puno naučili o tome što je u stvari seksualno nasilje, kako ga prepoznati, kako zaštititi sebe i osobu koju prepoznaju kao žrtvu te kako joj pomoći. U ovom je projektu sudjelovalo više od dvije tisuće srednjoškolaca, a mnogi među njima postali su i vršnjački edukatori i edukatorice, koje kroz nove radionice podučavaju vršnjake kako prepoznati, prijaviti i boriti se protiv seksualnog nasilja.
“Mnogi misle da je samo silovanje seksualno nasilje, što nije točno”, jedna je od istina koje su naučili na radionicama.
Što je sve seksualno nasilje? Odgovor daje knjiga Seksualno nasilje nad i među djecom i mladima, koja poučava da je nasilje i neprikladno dodirivanje, emocionalno proganjanje, seksualne primjedbe, širenje seksualnih laži o osobi i tako dalje. Dobar dio raznih oblika seksualnog nasilja u ovo se doba elektroničke komunikacije odvija na društvenim mrežama i preko raznih komunikacijskih aplikacija, a svako treće dijete je doživjelo neki oblik elektroničkog seksualnog nasilja.
Nakon edukacije online poruke imaju drugo značenje
“Na radionici sam naučila kako ostati zaštićen, ne odgovarati na poruke nepoznatih, ne slati slike”, otkrila je Lara, a Patricia je dodala da je nakon edukacije počela drugačije gledati na poruke koje se šalju preko društvenih mreža.
Tinejdžeri uključeni u program posebnu su pažnju posvetili nasilju u vršnjačkim vezama jer su upravo u dobi kad takve veze započinju, a sami su konstatirali da je danas sve više zlostavljanja o kojemu se boje progovoriti od straha da će ih društvo osuditi i da ih nitko neće razumjeti. No, poruka je suprotna: povjeri se osobi u koju imaš povjerenja. Nisi sama!
U nasilničko ponašanje u vezi ubrajaju se prijetnje da će drugima otkriti neku tajnu o partnerici ili partneru, ljubomorni ispadi, kontrola što oblači, s kim se druži, kritiziranje, prisiljavanje na neželjeno ponašanje… Naravno, vrhunac je fizičko nasilje, no i ovi drugi oblici nasilja ostavljaju ozbiljne posljedice i ne treba ih tolerirati.
Sudionici konferencije pozvali su svoje vršnjake i da ne budu pasivni promatrači ako primijete nasilje u svojoj okolini jer upravo aktivni promatrač može najviše pomoći u tom trenutku.
U idućoj godini SNEP program i u osnovnim školama
U SNEP program za sada su uključene srednje škole: “Ivan Švear“ iz Ivanić Grada, Prehrambeno-tehnološka škola iz Zagreba, Medicinska škola iz Osijeka, Obrtnička škola iz Osijeka, Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana iz Ogulina i Ekonomska i turistička škola iz Daruvara, uz podršku pravobraniteljice za djecu, Plavog telefona i Grada Zagreba, a koordinator je Ženska soba. Od sljedeće godine program se širi i u više razrede osnovnih škola.
Koliko je edukacija o seksualnom nasilju bitna, najbolje pokazuju šokantni rezultati istraživanja provedenog među srednjoškolcima prije dvije godine, nekoliko mjeseci prije početka SNEP programa. Više od 15 posto ispitanika u dobi od 14 do 18 godina šamar nije smatralo nasiljem, isto toliko da je provokativno odjevena ženska osoba sama kriva za silovanje, svaki deseti da je nasilje privatna stvar partnera, a svaki treći da žrtva nekad i sama traži nasilje. Čak 40 posto njih pipkanje po školskim hodnicima nije smatralo nasiljem, a 18 posto da uvrede nisu nasilje. Od ispitanika koji su se u tom istraživanju izjasnili da su bili žrtve seksualnog nasilja čak njih 40 posto nije nikome reklo niti riječ o tome.
Edukacija djece i tinejdžera o seksualnom nasilju i kako ga spriječiti očito je ključ za promjenu društvene klime kojom, svjesni su i sudionici konferencije, još prevladavaju zastarjeli stavovi o tome što je dopušteno.