Mnoge su žene nakon poroda nezadovoljne izgledom svoga tijela. Mnoge i nesretne, jer ne mogu brzo vratiti izgled kakav su imale prije poroda, a imaju osjećaj pritiska okoline da bi baš tako i trebale izgledati. Mnoge od njih planiraju i estetske operacije, da kada ‘sve prođe’, misle pritom na dojenje i podizanje djeteta u prvih godinu dana, posvetit će se vraćanju tijela u ‘prvobitno’ stanje. Mnoge pritom drže dijete već kao dojilje kako bi smanjile trbuh, a većini nije ni poznato da im se možda dogodilo razdvajanje mišića (dijastaza) i da se to ne može ‘riješiti’ dijetama. Da se radi o osjećajima velike većine žena koje su nakon poroda duboko nesretne svojim tijelom pokazalo je i nedavno istraživanje provedeno na Kliničkom bolničkom centru Sestre milosrdnice u Zagrebu. Čak 76.1 posto ispitanica, prvorotkinja koje su u toj bolnici rađale i dalje kontroliraju svoje zdravlje, iskazalo je kako su u prvih godinu dana bile jako nezadovoljne vlastitim tijelom.
Ovi šokantni podaci o negativnoj percepciji vlastitog tijela nakon poroda koju ima velika većina rodilja potaknula je psihologinje Teu Klepac, Ivu Gregov i Taru Lučev, koje inače čine tim PSIDACTA da u suradnji s portalom Supermame pokrenu kampanju #jermenosiš. Želja im je maknuti fokus s ljepote i gledati žensko tijelo kroz sve njegove aspekte, jer tijelo ima mnogo veće i važnije funkcije od estetske na koju smo prečesto usmjereni. Zato valja potaknuti međusobno ohrabrivanje u prepoznavanju sposobnosti vlastitog tijela i svih njegovih karakteristika, a ne samo onih estetskih.
„Smatramo da je naše tijelo mnogo zaslužnije od onoga što mu svakodnevno pripisujemo i da je vrijeme da maknemo fokus s ljepote. Prepoznajmo što nam tijelo sve pruža. Od prvih koraka, prve menstruacije, trudnoće, poroda, dojenja, od stresnih dana, prekida i bolesti, ali i užitka i radosti, naše tijelo nas nosi. Stoga smo osmislile ime kampanje #jermenosiš, kao svojevrsni znak zahvalnosti zbog svega što nam ono omogućuje“, govori psihologinja Tea Klepac, koja je istraživanje i provela.
Posebno zabrinjava visok postotak prvorotkinja koje su nezadovoljne svojim tijelom nakon poroda jer one na temelju tih negativnih osjećaja donose i stvaraju mišljenje i o samima sebi. napominje Tara Lučev.
„Te su žene su u posljednjih godinu dana ostale trudne, prošle su pretrage, preglede i anksioznost koja to prati, hormonalne promjene, trudnoću, porod i možda dojenje da bi nakon svih tih uspjeha svojeg tijela i dalje bile usmjerene na njegovu estetiku! To je ono što želimo promijeniti“, govore psihologinje koje su se u svom profesionalnom radu kao razvojne psihologinje posvetile upravo populaciji majki i očeva, trudnicama i rodiljama te odgoju djece i izazovima koje roditelji u tim ulogama u današnje vrijeme imaju.
Stoga se u okviru kampanje #jermenosiš od proteklog tjedna na Instagram profilima PSIDACTA i Supermame dijele objave koje progovaraju o temama percepcije ženskog tijela.
Nezadovoljstvo tijelom potiču i negativni komentari partnera
Psihologinja Tara Lučev naglašava kako su uzroci nezadovoljstva vlastitim tijelom i kod rodilja jako duboki, iako bi trebalo biti sasvim suprotno jer je njezino tijelo na svijet donijelo novi život. Žene su, kaže, stoljećima objektivizirane te su s vremenom i same sebe počele gledati kao objekte.
„Postoje dva ključna faktora koji utječu na nezadovoljstvo žena, posebice prvorotkinja, svojim tijelom nakon poroda. Prvi su sociokulturni ideali ljepote po kojima je žensko tijelo tanašno i mršavo, što je pod utjecajem izloženosti medijima koji te tzv. ideale na mnoge načine glorificiraju. Mediji tu rade veliku štetu, pogotovo veliki pritisak stavljaju na javne osobe, koje se onda možda ponašaju na način koji mediji žele i onda nama, ‘običnim’ ženama, stvaraju pritisak, kao da smo u nekom začaranom krugu nezadovoljstva. I treće su negativni komentari o tjelesnom izgledu njihovih partnera. Odgovorni smo i mi, potrošači medija, jer na neki način nagrađujemo takve članke, objave o tome kako je netko smršavio nagrađujemo svojim ‘lajkom’, klikom i nekako dopuštamo da to i dalje ostaje u javnom prostoru“, naglasila je psihologinja Lučev koja sa svojim timom u kampanji želi potaknuti majke i očeve da promjenu izgleda tijela koje je na svijet donijelo njihovo dijete nagrađuju, a to mogu učiniti i lajkom poruka i postova na stranicama PSIDACTE i ‘Supermama’, na kojima se vrti kampanja #jermenosiš.