Ana je svjetski poznata kuharica s dvije noge, Leo je perspektivan glazbenik koji vidi, Nikola je nagrađivani fotograf koji čuje, samo su neki su od lažnih medijskih naslova koji ovih dana kruže društvenim mrežama. Ovi fake medijski naslovi dio su kampanje ‘Moj Validitet’, nastala s ciljem promjene medijskog izvještavanja o osobama s invaliditetom, jer on ne definira čitav njihov identitet, kako se to najčešće kroz medijske članke, a posebice naslove sugerira javnosti. Kampanju su pokrenuli novinari Ivan Tominac i Maja Krištafor u okviru projekta Social Innovators, Inicijative mladih za ljudska prava.
“Ne želimo mi ovom kampanjom odvojiti invaliditet od njihova identiteta, već želimo poslati poruku o tome da je on tu, ali da ih se ne identificira samo kroz tu prizmu”, pojašnjavaju Krištafor i Tominac.
Kampanja je usmjerena na osvješćivanje medija koji kreiraju javno mnijenje i utječu na oblikovanje razmišljanja i formiranja obrazacaponašanja.
“Smatramo kako treba krenuti od komunikacije. Želimo utjecati na ljude koji se u javnom prostoru pojavljuju kao opinion makeri, koji kroz medije imaju moć utjecati i na neke buduće novinare i urednike, koji će sutra također biti nositelji oblikovanja nekog javnog mišljenja”, objašnjava novinarski dvojac razloge zbog čega su kampanju postavili na prilično milenijalski način.
U kampanji Anja, Danijela, Leonida i Dominik
“U kampanju su se uključili Anja Mihaljević, Danijel Vidas, Leonida Kifer i Dominik Janović koji šalju izravnu poruku da invaliditet nije ograničavajuća okolnost te da je kod osoba s invaliditetom, kao i kod bilo koga drugog, važna motivacija, posvećenost i određena žrtva koju valja uložiti da bi se realizirali kao zadovoljni, ispunjeni ljudi. Ukratko, ne želimo da se slavi invaliditet, nego uspjeh. Ne želimo naslove koji invaliditet stavljaju u prvi plan, već naslove koji holistički pristupaju njihovu uspjehu. To ne znači da u cijelom novinskom tekstu invaliditet ne treba biti spomenuti. Međutim, želimo da se on prestane isticati kao primarna odrednica njihova identiteta”, objasnila je Maja Krištafor.
Zato su napravili video u kojem Anju, Danijela, Leonidu i Dominika pitaju sve ono što ih novinari prečesto zaborave pitati. A to su pitanja koja nisu o njihovu invaliditetu, dok su oni sami invaliditet predstavili u omjeru u kojem su sami htjeli ili imali potrebu.
Brojne pozitivne reakcije na kampanju na društvenim mrežama
Kampanja je kroz deset dana na društvenim mrežama dobila brojne pozitivne reakcije. “Oduševljeni smo odazivom ljudi na kampanju. Javljale su nam se mnoge osobe s invaliditetom sa svojim pričama, ljudi koji su vidjeli problem u tome i prije, ali i ljudi koji su nam se zahvalili što smo ih educirali o temi jer prije nisu na taj način razmišljali o tome. A to je važno, educirati se, kako bismo mogli postići društvene promjene”, kažu.
Vrhunac kampanje je Konferencija Validni, koja se danas, a prigodno i na Međunarodni dan osoba s invaliditetom, održava u Zagrebu u Heinzelovoj 60 od 17 do 20 sat (lokacija Wespa Spaces). Na Konferenciji će sudjelovati svi akteri kampanje, a bit će uključeni i stručnjaci raznih područja kako bi se povela otvorena rasprava o problematici na koju je kampanja ukazala.