Upišemo li riječ djevičanstvo u Google, u trenu će se prikazati 200 tisuća linkova na sadržaje u kojima se spominje djevičanstvo. Upišemo li riječ istog značenja na engleskom dobit ćemo ih još više, 117 milijuna raznih internetskih adresa sadrži riječ djevičanstvo.
Velika većina su web mjesta s definicijama pojmova i stranice na kojima se promovira djevičanstvo kao poželjan koncept života žene prije braka. Značajan je broj i linkova koji vode na stranice, tekstove, studije ili istraživanja u kojima se problematizira koncept djevičanstva kao u najmanju ruku zastarjele društvene mitove sve do mizoginije i seksizma.
Pretragom dolazimo i do linkova na novinarske napise koji otkrivaju kako se na oglasnicima uz automobile, ormare i dječja kolica pojavljuju oglasi kojima djevojke prodaju svoje djevičanstvo. Tu su i medijski napisi koji otkrivaju kako djevojke više puta prodaju djevičanstvo jer su ga himenoplastikom uspjele vratiti, pa lako doznamo koliko takvi zahvati u pojedinim državama koštaju. Niz je članaka na temu pokušaja zakonske zabrane izdavanja dokaza o nevinosti, kao što je to prije par godina bilo u Francuskoj, a kakav se od ginekologa masovno traži. Ima tu i recentnijih tekstova o rezolucijama za zabranu himenoplastike zbog zaštite ljudskih prava djevojaka i žena, jer su u brojnim zemljama djevojke i žene te cijele obitelji pod pritiskom društva i održavanja koncepta djevičanstva, a izlaz vide u zahvatima rekonstrukcije himena.
Kad pretražujemo pojam djevičanstvo otvorit će nam se i oni linkovi koji vode do reklama pod nazivom tipa “Free Teen Virgin Pussy” i upućuju na neku od porno stranica i videa u kojima se sugerira seks s djevicama, nevinim djevojčicama, koji su inače i najtraženiji, a samo na platformi Pornhub prikazuje se više od 100 tisuća takvih videa, kako je u svom opinion pieceu nedavno otkrio američki istraživački novinar Nicholas Kristof, uključen u globalnu kampanju protiv dječje pornografije Traffickinghuba. Kampanja je razbuktala duhove, ponajviše u financijskoj industriji, koja je zaprijetila Pornhubu da s platformom neće poslovati, ako nezakonito snimljene pornografske materijale ne makne sa svojih stranica. Pornhub je pod tim pritiskom uklonio 75 posto sadržaja, više od 10 milijuna videa, i ona na kojima je imao najveći promet, videa koje je držao pod kategorijom – djevičanstvo.
Niti jedan od prikazanih rezultata nije nas vodio prema nekoj od stranica na kojem bi tema bila djevičanstvo maslinovog ulja. Čak ni Google ne prepoznaje da bi pojam djevičanstvo bio povezan s maslinovim uljem. Prepoznaje djevičansko maslinovo ulje ili extra djevičansko maslinovo ulje. Pa će izbaciti oko 150 tisuća rezultata, linkova na stranice, studije, analize o kategorizacijama i kvalitetama maslinovog ulja. A u njima riječ djevičanstvo također nigdje neće stajati, jer ona tu, naprosto, nema što tražiti.
Djevičanstvo su u vezu s maslinovim uljem doveli kreatori marketinške kampanje istarske tvrtke Agrolaguna kada su na jumbo plakate, kojima su oblijepili Hrvatsku, napisali: „Djevičanstvo u koje nema sumnje“.
I odmah su izazvali opravdan bijes mnogih na društvenim mrežama koji su ovakvu poruku stavili tamo gdje i pripada – u seksizam i mizoginiju.
Djevičanstvo i oko promatrača
Voditeljica marketinga Agrolagune Mia Vukdragović na upite medijima, pa tako i na naš koji smo joj uputili, odgovara jednakom izjavom: da su mislili samo na čistoću maslinova ulja, i kako nisu ni na kraj pameti imali neku asocijaciju na pojam djevičanstvo kao neki društveni koncept, pa to potkrepljuju tvrdnjom: „Sve je u oku promatrača“.
Ne vjerujemo vam. Smatramo vas i odgovornima što ovakvom porukom kampanje promičete jedan zastarjeli i zastranjeni društveni koncept vrijednosti koji mnogim ljudima donosi patnju.
U Agrolaguni nisu samo, kao mnogi marketinški stručnjacii prije njih, krenuli poigrati se emocijama da bi zaigrali na podsvjesno, što marketing i radi – nego su koristeći pojam djevičanstvo računali pobuditi asocijaciju na nevinost, onu kod ljudi. Jer nevinost maslinova ulja ne postoji. Kao što ne postoji ni djevičanstvo maslinovog ulja, nego kategorizacija kvalitete koja koristi drugi pojam, djevičansko, i ima drugo značenje.
No, u marketingu Agrolagune umjesto tog pojma koji ide uz maslinovo ulje, odabiru pojam djevičanstvo. Namjerno, kako bi u podsvjesti proizveli sliku čistoće i nevinosti žene, zapravo mlade, lijepe i poželjne djevojke. Onu asocijaciju kakvu proizvođači ulja žele da se zalijepi uz njihov proizvod jer je djevičanstvo u društvu na cijeni.
A što je djevičanstvo?
To je ideja, to je društveni koncept, iz toga proizlazi i opis nekoga tko nije iskusio seksualnu aktivnost. To je i teško pitanje pa ćemo posegnuti za pojašnjenjima koja daje Anke Bernau, profesorica srednjovjekovne književnosti na Sveučilištu Manchester u svojoj je izvanrednoj studiji „Djevice – kulturna povijest“ (Virgins: A Cultural History), jer se radi o vrijednom i recentnom znanstvenom istraživanju, a takvih i nema puno, a u njemu odgovara i na pitanja o propagandnoj privlačnosti djevičanstva te kako i zašto ono ostaje središnja vrijednost i preokupacija zapadne kulture. Prenosimo s portala Novosti (autor Dragan Jurak), koji je prvi objavio recenziju ovog izvanrednog istraživačkog rada:
„Djevičanstvo nije samo fizička već je i duhovna kategorija. Ne postoji jedinstven, apsolutni način da se dokaže djevičanstvo, ni u ponašanju ni putem fizičkog pregleda. Stari zapisi govorili su da se djevicu može prepoznati po sramežljivosti, skromnosti ili obaranju očiju pred muškarcima, odnosno da je urin djevice ‘čist i iskričav’, te da djevica urinira ‘s višega’.
Također, djevičanstvo nije samo fizička/duhovna kategorija, ono je i socijalna kategorija. Za crkvu ono je – ‘božji dar’. Kršćanstvo je apsolutno uzdizalo djevice. No ipak, samo do neke mjere. Neki poseban status žena-djevica unutar crkve i društva nije se mogao tolerirati. Iako nositeljice ‘božjeg dara’, djevice su ipak prvenstveno žene, i to je ono što u patrijarhalnom društvu određuje njihov položaj. S druge strane, za građanstvo je djevičanstvo roba koja se daje na tržište. Zbog kontrole nasljeđivanja vlasništva djevičanstvo je bilo (a na neke načine i još uvijek jest) na visokoj cijeni. Očevi i obitelji svoju su žensku djecu prodavali kao djevice, a potencijalni ženici su ih kao takve kupovali. U toj strukturi, djevica kroz seks – i brak – od vlasništva oca postaje vlasništvo supruga. Premda se uloga oca u posljednje vrijeme donekle izmijenila, naglašava Anke Bernau, čin defloracije i dalje se predstavlja kao zauzimanje djevičanskog teritorija od strane muškarca.
Uzimanje djevičanstva, čin defloracije, i danas se predstavlja kao zauzimanje djevičanskog teritorija od strane muškarca. Djevičanstvo nije samo granica između djetinjstva i odraslosti, nevinosti i iskustva, ovog ili onog položaja žene u društvu ili ove ili one vrijednosti žene na tržištu – ono je i simbol, odnosno identitet koji se odupire jednoznačnim definicijama. Kako nekad, u vrijeme stroge patrijarhalne kontrole, tako i danas, u vrijeme snažnih konzervativnih kampanja (prije svega u Americi) za seksualnu apstinenciju djevojaka i žena.“
Koliko stoji reklamna kampanja?
Upitali smo upravu tvrtke Agrolaguna koliko su novca potrošili na kampanju. Nismo dobili odgovor.
Pitanje je važno. Porukom kampanje koju su ovih dana rasprostrli jumbo plakatima diljem zemlje Agrolaguna promovira djevičanstvo kao jedan poželjan društveni koncept. Drugim riječima, ono što nije djevičanstvo nije dovoljno vrijedno.
Tako djevičanstvo u oglasima svojih videa promoviraju i pornografske online platforme, čine to i žene, svjesne vrijednosti djevičanstva, koje se podvrgavaju zahvatima himenoplastike, djevičanstvo kao posebnu vrijednost koju posjeduju ističu pojedine djevojke u oglasima putem kojih svoje djevičanstvo prodaju, a koliku vrijednost djevičanstvo ima za brojne obitelji u Europi znaju ginekolozi koji su zasuti zahtjevima za pregled djevojaka i izdavanjima potvrda o djevičanstvu, kako bi ih njihove obitelji mogle udati, jer bez toga ne vrijede.
Tisućama ljudi društveni koncept vrijednosti djevičanstva donosi bol i patnje. Stotinama drugih zaradu.