Hoće li novi saziv Hrvatskog sabora, zbog premoćne pobjede HDZ-a na izborima, biti ‘staro normalno’, odnosno Sabor koji je po svom sastavu ocijenjen najgorim u posljednjih 30 godina? Ili će se uistinu u njegovom radu dogoditi sadržajna promjena, kakvu nakon izbora predviđaju politički analitičari jer su u Sabor ušle nove političke snage, a istodobno Andrej Plenković naglašava kako je njegov HDZ danas uključiva i konstruktivna stranka centra fokusirana na jačanje demokracije i ljudskih prava? Uvjerit ćemo se u to vrlo brzo, jer među prvim zakonima o kojima će novi zastupnici raspravljati bit će Zakon o pravu na pobačaj i Obiteljski zakon. Upravo će oni poput lakmusa odmah pokazati koliko je kome stalo do zdravlja i života građana.
Pitanje prava na pobačaj obojalo je izbornu kampanju, i kao što to uvijek biva s tom temom, u sučeljavanju su prevladavali svjetonazorski argumenti. S obzirom na odgovore koje smo dobili od stranaka i koalicija koje su ušle u izbornu struku, a na pitanja o stavovima i planovima vezano za pravo na pobačaj, priziv savjesti i primjenu kontracepcije očekujemo da bi rasprava u novom sazivu Sabora o Zakonu o pravu na pobačaj po prvi puta mogla biti argumentirana i barem što se tiče zastupnika lijevog centra i ljevice, lišena svjetonazorskih argumenata u korist činjenica, dokaza, struke, da ne kažemo znanosti! Ako je, istodobno, HDZ-u uistinu danas važno unapređivanje ljudskih prava, imaju to priliku uskoro dokazati prilikom donošenja Zakona o pravu na pobačaj i Obiteljskog zakona.
Podsjetimo, Ustavni sud je još 2017. naložio Hrvatskom saboru da u roku od dvije godine donese novi zakon o pobačaju umjesto sada važećeg Zakona o zdravstvenim mjerama za ostvarivanje prava na slobodno odlučivanje o rađanju djece, koji datira iz svibnja 1978. Rok nije ispoštovan, HDZ je u prošlom mandatu izbjegavao do Sabora dovesti prijedlog novog Zakona, nikada nismo ni vidjeli što bi predlagali. U međuvremenu su sa svojim prijedlozima pred Sabor izašli Demokrati i SDP, a zakonski prijedlog sačinili su i CESI (Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje) i Autonomna ženska kuća Zagreb.
Na naša pitanja odgovorilo je ukupno sedam stranaka i koalicija, i to sve redom s lijevog političkog spektra i lijevog centra, dok se desnica i desni centar, uključujući i HDZ, potpuno oglušio. HDZ je i tijekom kampanje izbjegavao komunicirati bilo koju od tema koja otvara svjetonazorska pitanja, točnije, pitanja crkvenog morala. Prema odgovorima koje smo dobili od stranaka Restart koalicije, te stranaka platforme Možemo i koalicije Pametno, Fokus i Stranka s imenom i prezimenom, možemo očekivati da će opozicija čvrsto stajati na sljedećim zahtjevima:
pobačaj na zahtjev mora biti dopušten i besplatan (na teret HZZO-a)
dostupan u svim bolnicama i pod anestezijom
žena ili par moraju imati dostupno savjetovanje struke ako to žele, bez prisile
kontracepcija mora biti svima dostupna i besplatna
u medicini valja ukinuti mogućnost priziva savjesti
rok za legalan pobačaj na zahtjev da se s 10 produži na 12 ili 14 tjedana gestacijske dobi
Drugi zakon za koji očekujemo da će također biti test kvalitete novog saziva Sabora je Obiteljski zakon. On je doslovno zapeo u limbu hrvatskih pravosudnih bespuća, donesen je 2014., za vrijeme Kukuriku koalicije, da bi na njega Ustavnom sudu počeli stizati zahtjevi za ocjenu ustavnosti, pa Ustavni sud presedanskom odlukom suspendira cijeli zakon, ne ulazeći u njegov sadržaj. Kako je došlo uskoro do smjene vlasti, Vlada Tihomira Oreškovića najavljuje donošenje novog zakona, ali to se nije dogodilo, pa Vlada Andreja Plenkovića donosi svoj, no on je na snazi bio samo 24 sata, jer je sadržavao neprimjerenu definiciju obitelji. Parovi bez djece, su naime, isključeni iz definicije obitelji. Na snazi je zapravo zakon iz 2014., i prije tri godine Ustavni sud pokreće ocjenu ustavnosti. Tako da je za očekivati da će Obiteljski zakon zasigurno vrlo brzo biti predmet rasprave noih saborskih zastupnika. Radi se o jako važnom zakonu, čije se mnoge odredbe, ako se to želi, može pretvarati u svjetonazorska pitanja i u konačnici politikanstvo, zbog čega opet možemo ostati bez kvalitetnog zakonskog okvira koji se tiče svakog čovjeka.
PRAVOSUDNA TRAKAVICA OBITELJSKOG ZAKONA
1. rujna 2014.
na snagu stupa novi Obiteljski zakon, izrađen u mandatu Kukuriku Vlada
12. siječnja 2015.
Ustavni sud presedanskom odlukom suspendira cijeli zakon, ne ulazeći u njegov sadržaj: suspendira ga zbog većeg broja pristiglih zahtjeva za ocjenu ustavnosti
siječanj – studeni 2015.
odlukom Ustavnog suda, na snazi je ponovno Obiteljski zakon iz 2003. godine
1. studeni 2015.
stupa na snagu novi Obiteljski zakon, gotovo identičan onome iz 2014. godine
siječanj 2016.
Ustavni sud upućuje upit Vladi Tihomira Oreškovića namjerava li intervenirati ili mijenjati Obiteljski zakon, dobiva pozitivan odgovor i zastaje s postupkom ocjene ustavnosti
rujan 2017.
Plenkovićeva Vlada upućuje u javnu raspravu svoj prijedlog Obiteljskog zakona, koji je povučen iz procedure nakon 24 sata, prije svega zbog sporne definicije obitelji – parovi bez djece više ne čine obitelj.
listopad 2018.
nakon tri godine primjene, Ustavni sud pokreće postupak ocjene ustavnosti Obiteljskog zakona iz 2015. godine
1. siječnja 2020.
u listopadu 2019. Sabor izglasava kozmetičke izmjene Obiteljskog zakona, riječ “ured” mijenja se u “upravno tijelo” i slično. Izmjene stupaju na snagu s 1. siječnjem ove godine
UDOMITELJSTVO: Istospolni par pred dobivanjem licence
Visoki upravni sud u Zagrebu potvrdio je prošli tjedan presudu nižeg Upravnog suda u slučaju Kožić/Šegota protiv Hrvatske, koji se već nekoliko godina bore sa sustavom kako bi mogli postati udomitelji. Ministarstvo za demografiju Kožiću i Šegoti je onemogućilo da pristupe procjeni za udomitelje. Upravni sud je to rješenje poništio te će Ministarstvo morati platiti i većinu troškova suđenja. Par je sada pri kraju nove procjene za udomiteljsku licencu, a završetak evaluacije moguć je već ovoga ljeta, nakon čega bi konačno mogli udomiti dijete. Podsjetimo, i Ustavni sud je zaključio da su sudovi i nadležna državna tijela dužni svima, pa tako i životnim partnerima, pod jednakim uvjetima omogućiti udomljavanje, a koje propisuje Zakon o udomiteljstvu, koji ne isključuje istospolne parove kao udomitelje.