„Dužnost je svakog modernog društva da kroz svoj odgojno-obrazovni sustav djecu i mlade osposobi za zdrav i sretan život. Potrebe mentalnog, fizičkog i reproduktivnog zdravlja djece i mladih postaju sve evidentnije i zahtjevnije, a obrazovanje kroz svoj sustav treba aktivno doprinijeti njihovom zdravlju i dobrobiti. Grad Rijeka je shodno tome donio odluku kako će od školske godine 2024./2025. u škole kojima je osnivač uvesti izvannastavnu aktivnost Zdravstveni odgoj i obrazovanje“, najavila je Lana Golob, viša savjetnica i koordinatorica za programe pri Odjelu gradske uprave za odgoj i školstvo Grada Rijeke na današnjoj konferenciji za novinare povodom početka provedbe projekta „Zdrave veze“, kojemu je cilj doprinijeti uvođenju cjelovite seksualne edukacije u osnovne i srednje škole na području Hrvatske.
Kao što je poznato, u hrvatskom obrazovnom sustavu sustavno i sveobuhvatno seksualno obrazovanje djece i mladih ne postoji. Posljedice su brojne, a ponajviše na mentalno, emocionalno, psihičko, reproduktivno, i u konačnici, na tjelesno zdravlje mladih. Cjelovita seksualna edukacija (CSE) od strane relevantnih dionika u društvu, riječ je nositeljima i provoditeljima politika, nije prepoznavana važnom. Sasvim suprotno, na cjelovitu se seksualnu edukaciju, koja je djeci i mladima u obrazovnom sustavu nedostupna, stavlja stigma temeljem netočnih informacija.
Zdrave veze za unaprijeđenja zdrvalja i dobrobiti djece i mladih
Projekt Zdrave veze, koji je danas predstavljen u Gradskoj vijećnici Grada Rijeke, upravo je usmjeren je na ključni problem nedostatka sadržaja iz domene cjelovite seksualne edukacije (CSE) u kurikulumima škola. Jedan od važnih koraka u tom procesu upravo je provedba detaljne i sveobuhvatne analize stanja i potreba, a na konferenciji za novinare je istaknuto kako je Grad Rijeka sa zadovoljstvom prihvatio ponudu za uključivanjem u ovaj vrijedan projekt kojim bi se postavili čvrsti temelji za razvoj i implementaciju cjelovitog Zdravstvenog odgoja u formalni obrazovni sustav.
„Kao specifične ciljeve ovog projekta imamo prikupljanje dokaza za zagovaranje uvođenja cjelovite seksualne edukacije u osnovne i srednje škole, kao i uspostavljanje dijaloga s predstavnicima jedinica lokalne i regionalne uprave i samouprave o uvođenju cjelovite seksualne edukacije u osnovne i srednje škole. Cilj je projekta i podizanje svijesti javnosti o dobrobitima uvođenja cjelovite seksualne edukacije“, naglasila je Maja Obućina, koordinatorica programa za istraživanje i edukaciju iz Udruge za ljudska prava i građansku participaciju PaRiter, koja projekt provodi uz SOS Rijeka – centar za nenasilje i ljudska prava, Lezbijsku organizaciju Rijeka “LORI”, nevladinu organizaciju KUN Center for Equality and Diversity iz Norveške. Projekt “Zdrave veze “je podržan s 90 tisuća eura financijske podrške Islanda, Lihtenštajna i Norveške u okviru Europskog gospodarskog prostora i Norveških grantova.
U zagovaranje seksualne edukacije u škole osim Rijeke uključile se još tri županije
U projekt se uz Grad Rijeku uključila i Varaždinska županija, zainteresirana sudjelovati u istraživanju iz kojeg će nastati zagovarački dokument s preporukama i smjernicama za uvođenje cjelovite seksualne edukacije, kao izvannastavne aktivnosti u osnovnim i srednjim školama na području Grada Rijeke, Primorsko-goranske, Varaždinske i Sisačko-moslavačke županije.
„Iz Varaždinske županije vjeruju da je projekt „Zdrave veze“ odlično polazište koje može ukazati na važnost ovakvog oblika edukacije za djecu i mlade utemeljene na postojećim međunarodnim standardima, a sve kako bi oni jednog dana oni mogli donositi odgovorne odluke u društvenim odnosima, umjesto da su prepušteni mnogobrojnim neprovjerenim izvorima informacija dostupnima na internetu. Pritom je školsko okružje, u kojemu provode najveći dio svoga vremena, idealan kontekst za stjecanje znanja i razvoj vještina koje su im za to potrebne, no važno je da kurikulum i metode podučavanja budu prilagođene različitim fazama dječjeg razvoja, a ovaj projekt svojim istraživačkim i zagovaračkim aktivnostima ide upravo u tome smjeru“, rekla je Maja Obućina.
Maša Cek, izvršna direktorica u Udruzi Delta nadovezala se informacijama kako na području PGŽ, Sisačko-moslavačke i Varaždinske županije započinje analiza kurikula da bi se dobio uvid u trenutno stanje cjelovide seksualne edukacije te se podaci usporedili s UNESCO-vim smjernicama: „Osim toga, ispitat ćemo potrebe u području CSE svih dionika i dionica, odnosno učenika/ca, nastavnog osoblja OŠ i SŠ, kao i roditelja. S obzirom na ciljanu skupinu, to će biti putem upitnika ili razgovora u fokusnim grupama. Želja nam je doznati što to učenici, nastavno osoblje i roditelji misle da je važno imati na umu pri uvođenju CSE u škole te na temelju prikupljenog znanja oblikovati poruke prema JLRS-ovima, kao i javnosti.”
Nositelji projekta navode kako će on doprinijeti rodnoj ravnopravnosti i prevenciji rodno uvjetovanog nasilja jer kurikulum CSE djeluje kao mehanizam prevencije rodno uvjetovanog nasilja i nasilja u mladenačkim vezama te se razbijaju rodni stereotipi i uloge što pridonosi rodnoj ravnopravnosti te izgradnji pravednijeg i uključivijeg društva posebice za djecu i mlade kao ranjive skupine.