Studentski projekt “Upoznaj se(x)!” nedavno je nagrađen Rektorovom nagradom za najbolji studentski projekt Sveučilišta u Rijeci. Riječ je o inicijativi usmjerenoj na edukaciju učenika sedmih i osmih razreda o seksualnom i reproduktivnom zdravlju kroz četiri tematske radionice. Projekt je tijekom proljeća proveden s ukupno 80 učenika u osnovnim školama u Delnicama i Ravnoj Gori.
Projekt su zajednički osmislile i provele studentice primaljstva Klaudia Kamenar i Melani Žakić, uz snažnu podršku i suradnju kolegica Tee Levak Cvejić, Eme Medvedić i Dorotee Plantić te studentica pedagogije Nike Adžić, Tijane Saračević i Nike Zrinščak. S obzirom na specifične potrebe rada s mladima, projekt nije bio usmjeren isključivo na provođenje seksualne edukacije, već na promišljeno i stručno prilagođavanje znanja iz područja seksualnog zdravlja mladima – na pristupačan, kvalitetan i zanimljiv način. Upravo je interdisciplinarna suradnja doprinijela visokoj razini profesionalnosti, relevantnosti i uspješnosti samog projekta.

Projekt je realiziran u organizaciji Studentskog zbora Fakulteta zdravstvenih studija, uz suradnju Kluba studenata pedagogije Filozofskog fakulteta i Inicijative studentica primaljstva. Prijavljen je na natječaj Studentskog zbora Sveučilišta u Rijeci, gdje je prepoznat i financijski podržan.
Pedagoški tim osmislio je metode poučavanja prilagođene dobi učenika, temeljene na principima konstruktivističke i humanističke pedagogije. Interaktivnim pristupom omogućeno je otvoreno, sigurno i poticajno okruženje u kojem su učenici slobodno izražavali mišljenja i postavljali pitanja — o temama koje su često zanemarene u školskom sustavu te o kojima se općenito ne razgovara.

Radionice su obuhvatile četiri ključne cjeline: Tijelo, pubertet i reprodukcija, Rod, spol i društvo, Seksualnost i seksualno ponašanje te Nasilje i osjećaj sigurnosti. Svaka radionica trajala je dva školska sata i uključivala metode poput igranja uloga, diskusije, analize medijskih poruka i razmjenu osobnih iskustava.
Profesija primalja ima kompetencije za provođenje seksualne edukacije
„Projekt smo pokrenule potaknute istraživanjima udruga PaRiter i Delta koja su ukazala na veliku potrebu mladih za seksualnom edukacijom. Djeca su jasno iskazivala da žele učiti o tim temama od stručnjaka. Iako Grad Rijeka provodi pilot projekt seksualne edukacije, učenici su nam rekli da im je teško biti iskrenima pred vlastitim nastavnicima koji ih i ocjenjuju. Mi kao primalje, jedina smo profesija kojoj su jasno propisane kompetencije za provođenje seksualne edukacije. Iako imamo potrebna znanja, nažalost nisu uočeni sustavni napori niti interesi za ostvarivanje tih kompetencija unutar naše struke. Osim toga, nedostaje nam pedagoška osnova za rad sa djecom u razredima te su nam zato pedagoginje bile ključne“, objašnjava Klaudia Kamenar.

Osim toga, cilj nam je bio pružiti znanstveno utemeljene informacije, imajući u vidu da djeca danas imaju pristup velikom broju različitih podataka, od kojih često ne mogu razlikovati one točne i provjerene, zbog čega ne mogu niti donijeti informirane odluke. Radionice su, uz edukaciju, pružile prostor za razbijanje stereotipa i rodnih predrasuda. Kamenar ističe kako su, primjerice, u jednoj školi dječaci pokazali bolje razumijevanje menstrualnog ciklusa od djevojčica, iako su sve djevojčice već imale menstruaciju. Velik broj učenika imao je, kaže, vrlo oskudna znanja o vlastitom tijelu.
„Najviše nedoumica učenici su imali o rodnim ulogama. Smatrali su da su one prirodno povezane sa spolom – dječaci moraju biti snažni, djevojčice nježne. Smatrali su da je neprihvatljivo da se dječaci igraju lutkama, a djevojčice autićima. Kroz radionice su ti stavovi evoluirali – učenici su se počeli propitkivati, dijeliti osjećaje, međusobno se otvarati i dovoditi u pitanje društvene norme koje su dotad uzimali zdravo za gotovo“, ističe Kamenar.
Kako jasno izreći ne neželjenim odnosima
Posebno važna bila je radionica o vršnjačkom nasilju i emocionalnoj pismenosti, gdje se razgovaralo o izražavanju osjećaja, granicama, tjelesnom integritetu i poštovanju. „Učili smo ih da jasno kažu ‘ne’ bez okolišanja, bez izgovora poput ‘nije mi dobro’. Radili smo na samopouzdanju i razvijanju osjećaja vlastite vrijednosti“, dodaje Klaudia.
Učenici su projekt dočekali s oduševljenjem. U evaluacijskim listićima zapisali su komentare poput: “Lajkam ovakvu nastavu!”, “Naučila sam nešto što nisam znala, recimo kako se zaštititi.”, “Hvala na podukama o stvarima o kojima se svi srame pričati, a nama su jako važne.”Roditelji su, kaže Kamenar, također reagirali pozitivno. Djeca su nakon radionica samoinicijativno s roditeljima otvarala osjetljive teme, čime se otvorio novi kanal međugeneracijske komunikacije.
I iduće školske godine s radionicama u drugim školama!
Ravnatelji škola u kojima je projekt proveden izdali su pisma preporuke, prepoznavši njegovu vrijednost i utjecaj na učenike. Uspjeh projekta dodatno je potvrđen dodjelom Rektorove nagrade, što njegovim autoricama predstavlja snažan poticaj za nastavak rada. Ipak, naš najveći uspjeh su mladi koji samostalno i kritički donose zaključke, posjeduju znanje i alate za razumijevanje vlastitog tijela te za donošenje odgovornih i promišljenih odluka. Posebno nam je važno što tijekom jedne od najosjetljivijih faza odrastanja razvijaju pozitivan stav prema vlastitoj seksualnosti, bez straha, srama i osude.


„Vjerujemo da ovim projektom doprinosimo stvaranju informiranijeg, otvorenijeg i tolerantnijeg društva. Nadamo se da ćemo s radionicama nastaviti i iduće školske godine u drugim osnovnim školama, jer želimo naglasiti da edukacija o seksualnosti nije samo učenje o rizicima ili izbjegavanje problema, već je prilika za razvijanje pozitivnog odnosa prema vlastitom tijelu te izgradnju povjerenja u sebe i druge“, zaključuje Klaudia Kamenar.