U svijetu je seks odavno postao roba široke potrošnje. U sve je više zemalja seksualni rad legaliziran, od prostitucije do prodaje sadržaja na platformi OnlyFans. Industrija seksualnih igračaka prihvatila je tehnološki napredak i ostvaruje rekordnu zaradu, posebice u vrijeme pandemije kada se socijalni kontakti u cijelom svijetu stavljaju na minimum. Posljednjih je tjedana i pornografska industrija doživjela svoj trenutak zadovoljštine kada je platforma Pornhub sa svoje stranice bila primorana ukloniti milijune videa, jer su njihovi akteri snimani pod prisilom i nelegalno, šta se kazneno goni. No, dok je Pornhub neometano objavljivao takve video materijale direktno je ugrožavao legano proizvedene pornografske sadržaje koje proizvode produkcijske tvrtki iz branše ove industrije. U javnom diskursu ove teme gotovo da ne postoje na području Hrvatske i zemalja ove regije, iako istodobno postoji i tržište, pa i konzumenti nelegalno proizvedenih video materijala koji je Pornhub pod pritiskom američkih medija i u konačnici banaka, morao ukloniti.
Kada govorimo o našim poduzetnicima na pameti su nam oni koji stvaraju tvrtke u području nekih od tehnologija ili u području građevine ili pak ugostitelji koji su se zadnjih mjeseci pod pojmom poduzetništva najviše i spominjali u kontekstu lockdowna i pandemije. Poduzetnička aktivnost u području trgovine seksualnim igračkama nikome ne pada na pamet. Pa tako ni sex shopovi, koji su uvijek na margini, skriveni u zakutku kakvog pothodnika ili kolodvora. U društvu u kojem seksualni odgoj nikada nije postojao, u kojem se LGBT+ populacija izjednačava s pedofilima, a kod slučajeva prijava za silovanja ili seksualnih nasilja najčešće se prvo žrtve pitaju zašto su šutjele, pa sve do toga da se asocira da su ga i same izazvale. Seksualna pozitivnost u takvom društvu naprosto ne stanuje. Pa je logično pitanje kako u njemu opstaju trgovine seksualnih igračaka. Ne samo da opstaju, nego rade već desetljećima. Vjerojatno najdugovječnija u poslu prodaje seksualnih igračaka je Sanja Surać, vlasnica zagrebačkog sex shopa Positive Vibrations koji postoji već trideset godina. Danas je ovaj dućan seksualnih igračaka i svjedok vremena, a njegova vlasnica može bez dvojbi govoriti i o odnosu društva prema seksualnosti koji se mijenjao ovisno o raznim politikama i utjecajima u društvo kroz protekla tri desetljeća. Pa tako već na početku razgovora za Reci.hr gospođa Surać značajno ističe da su posljednjih godina djevojke te koje ulaze u trgovine seksualnih igračaka, biraju i kupuju. A to je prije par desetljeća bilo nepojmljivo. Djevojke su te koje danas šire seksualnu pozitivnost i na društvenim mrežama.
Kako ste se odlučili na otvaranje sex shopa osamdesetih? Koje su tada bile reakcije?
Krajem osamdesetih slučajno sam posjetila jedan sajam erotike u Hamburgu te sam upravo tamo dobila ideju za otvaranje sex shopa. Tek sam počela raditi honorarno za neke časopise, između ostalih i za Erotiku, pa sam vjerovala da ću proizvode moći uspješno oglašavati na njihovim stranicama. Zapravo, nitko tada na ideju otvaranja sex shopa nije reagirao da je to nešto skandalozno, iako je tada to bilo nešto posve novo. Svima je to bilo „cool“ i željeli su doći u dućan i, ako ne kupiti, makar pogledati te stvari.
Da li se 90-tih nešto mijenja u odnosu društva prema postojanju sex shopa u Zagrebu, budući se tih godina sve mijenja, i društveni i politički sustav…?
Uh, te devedesete…! Doba lažnog morala je na vrhuncu. Morali smo biti skriveni. Sex shop se nalazio na kraju trgovačko-poslovnog atrija Frankopan. Kako se tu nalazilo i švedsko Veleposlanstvo, vlasnici centra su nam zabranili istaknuti naziv „sex shop“. Sam interijer trgovine bio je uređen poput finijeg tobacco shopa, obasjan profesionalnom rasvjetom, ali na ulaznim vratima i izlogu morale smo imati spuštene žaluzine.
Tko su bili kupci tih godina?
Dolazili su i kupovali samo muškarci. Žene vrlo rijetko. Dakle, muškarci su kupovali seksualne igračke namijenjene ženama kako bi zadovoljili svoje fantazije. Sve u redu, ali gdje su u svemu tome žene i njihovo zadovoljstvo? Imaju li pravo na njega ili su one samo objekt? Početkom dvijetisućite mogle su se primijetiti promjene u pogledu seksualne osviještenosti žena. Osnažile su se. Prihvatile su svoju seksualnost, istraživale su je. S neskrivenim su ponosom počele otkrivati da uživaju u seksu.
Dakle, dogodila se velika promjena u strukturi kupaca?
Deset godina nakon otvaranja trgovine u Vlaškoj bilježimo jednak broj posjeta žena i muškaraca, koji opušteno kupuju i ne libe se razgovarati i informirati se o korištenju seksualnih artikala u svom privatnom životu. Tako je s onima koji dolaze u našu trgovinu, ali to je samo mali postotak ljudi u našem društvu. Još je uvijek za veliku većinu korištenje seksualnih igračaka tabu.
Što je bio najteži ili najkompliciraniji dio poslovanja? Logistika, nerazumijevanje institucija, marketing?
Što se tiče državnih institucija nikada nismo imali problema s radom. Za njih smo samo maloprodajna trgovina kao i svaka druga. Trebamo poštivati važeće zakone i redovito plaćati obveze. Marketing na društvenim mrežama je druga priča. Na Facebooku i Instagramu je potpuno zabranjen, a na tražilicama ograničen. To nam stvara poprilične probleme. Facebook nam je, već jedanput trajno ugasio profil i to kada smo bili na vrhuncu, kada su nam objave znale dobivati po tisuću lajkova. Smetale su ih bradavice koje su se nazirale kroz prozirni grudnjak.
Kako je pandemija utjecala na vaše poslovanje i kako ste se prilagodili novim mjerama?
Imali smo sreću u nesreći. Osim u travnju otvoreni smo cijelo vrijeme, a u vrijeme lockdowna poslovali smo online. Nismo imali poslovne gubitke, jer su ljudi više kod kuće, pa i više se kupuju takvi proizvode.
Vaš dućan danas nema zatamnjena stakla izloga, štoviše, uređen je poput parfumerije…
Kao što sam spomenula, početkom tisućljeća se dogodio taj preokret u seksualnom oslobođenju žena. Uočila sam to i počela razmišljati o shopu u kojem bi ženama bilo ugodno kupovati. Ideja je bila da to bude neka sinergija između parfumerije, gadget shopa i modnog butika, pa je u tom pravcu išlo uređenje interijera. Bila sam, ipak, svjesna da trgovina i dalje ne smije biti ulični lokal, nego mora biti uvučena u prolazu. Želja nam je da kupcima uz ugodan interijer pružimo i ljubaznu i profesionalnu uslugu. Nastojimo biti strpljivi i educirani. Imamo posjetitelje koji su znali razgledavati sat vremena raspitujući se potanko o gotovo svim skupinama proizvoda i na sve bi dobili iscrpan odgovor.
Jeste li primjetili neke razlike u navikama kupovanja kod žena i muškaraca? Tko je otvoreniji, znatiželjniji, kakve su im preferencije?
Žene se svakako više interesiraju i znatiželjnije su. Rado će uključiti i opipati izložene uzorke vibratora, pomirisati lubrikante i feromonske parfeme. Pažljivo će slušati i postaviti još dosta potpitanja. S druge strane, muškarci će često doći s mobitelom u rukama, pokazati što žele, platiti i otići. Ili imaju popis proizvoda na zgužvanom listiću izvučenom iz stražnjeg džepa hlača. Neće pokazati previše volje, pa niti poslušati osnovne informacije o primjeni i održavanju proizvoda. No, ne možemo generalizirati, ima i žena koje brzo kupuju i muškaraca koji će pomno prostudirati ponudu prije kupnje.
Što najčešće pitaju?
Nema najčešćih pitanja, nema najprodavanijeg artikla. Ukusi su u tom smislu jako individualni, variraju od osobe do osobe. Stoga, ponuda mora biti najraznovrsnija moguća kako bi se prilagodila i najposebnijim upitima.
Koji proizvodi su najpopularniji? Jeste li primijetili neke trendove kroz godine?
Uvijek su to vibratori i dilda, analne igračke, pa tablete, lubrikanti, fetiš, odnosno blagi BDSM, seksi rublje, pa tek onda proizvodi za muškarce. Svake se godine mijenjaju trendovi, a nekad i brže, gotovo kao moda. Mi svaki mjesec imamo novu kolekciju proizvoda. Uglavnom se mijenja dizajn, poboljšava kvaliteta materijala, dorađuju tehnološke performanse. Trenutno su traženi modeli kojima se upravlja putem aplikacije. Ali ne mora biti, različiti su ukusi i želje.