Mladi više ne mogu čekati, uvođenje seksualnog obrazovanja u škole se ne smije više odgađati! – poruka je današnje konferencije „Sveobuhvatna seksualna edukacija u škole! koju je organizirala udruga Status M, partnerska organizacija u kampanji za uvođenje seksualnog obrazovanja u zagrebačke osnovne i srednje škole koju više od mjesec dana provodi Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje – CESI uz potporu Zaklade Solidarna.
U hrvatskim školama sveobuhvatne seksualne edukacije nikada nije bilo. Mladi informacije o seksu dobivaju putem interneta i medija koje su često netočne. I posljednje je istraživanje Statusa M o navikama i ponašanjima mladih vezano za seksualnost pokazalo jako lošu situaciju. Mladi žive u riziku svog mentalnog i seksualnog zdravlja isključivo zbog nedostatka znanja i informacija koja su im u godinama odrastanja i formiranja neophodne. Izlažu se rizičnom seksualnom ponašanju, većina ne koristi zaštitu, imamo visoku stopu maloljetničkih trudnoća, a vidljiv je i porast seksualnog nasilja u mladenačkim vezama.
„U školama trenutno postoji međupredmetna tema Zdravlje za koju Ministarstvo znanosti i obrazovanja smatra da je dovoljna. Zbog političke klime ne vjerujemo da će se na nacionalnoj razini nešto promijeniti u skorijem razdoblju. Prema našem istraživanju o seksualnosti se u školi i to tek na razini biologije uči tek jedan školski sat. Više je toj temi posvećeno na satovima vjeronauka, ali u u domeni religijskih dogmi prema kojima je uporaba kondoma grijeh, te se mlade isključivo upućuje na apstinenciju. Stvarnost je drugačija i uvijek je bila. Mladi u prve seksualne odnose stupaju oko 16 godine, a pritom većina ne zna što je pristanak, što su granice, što je zaštita od spolno prenosivih bolesti i trudnoće, što je rodna ravnopravnost i nenasilni odnosi“, naglasila je Anamarija Sočo, predsjednica udruge Status M, apelirajući na aktualnu vlast Grada Zagreba koja jest u prilici da djeci i mladima omogući adekvatno seksualno obrazovanje u školama koje će provoditi educirani zdravstveni djelatnici i nastavnici.
Seksualnom edukacijom protiv maloljetničkih trudnoća
Iskustva zemalja koja sveobuhvatnu seksualnu edukaciju imaju kao dio obrazovnog sustava, a neke od njih su je uvele još 60-tih, pokazuju kako cjelovita seksualne edukacija odgađa početak seksualne aktivnosti, značajno smanjuje broj maloljetničkih trudnoća, nasilje u vezama i ima velik učinak na dobrobiti mentalnog zdravlja mladih. Čak 70 posto mladića i 60 posto djevojaka koji su prošli seksualnu edukaciju neće stupiti u seksualni odnos prije 15 godine života. Stopa mladenačkih trudnoća u regijama koje imaju cjelovitu seksualnu edukaciju je 50 posto niža. Najnoviji podaci pokazuju da seksualno obrazovanje umanjuje seksualno nasilje.
Marta Kiš, zastupnica u Gradskoj skupštini Grada Zagreba je rekla da Skupština smatra mlade ključne za dijalog. Podsjetila je da je 2022. godine Skupština donijela Program za mlade koji je strateški dokument te Akcijski plan protiv vršnjačkog nasilja, gdje se spominje i rodno nasilje.
„Podržavamo širenje edukacijskog kurikuluma na seksualni odgoj s partnerskim organizacijama koji se time bave. Volja i znanje postoji“, naglasila je Kiš.
Zastrašivanje, šutnja i krive informacije – to je sex ed u Hrvatskoj
Tanja Jurin, docentica na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, u svom je predavanju o tome što sveobuhvatna seksualna edukacija jest, naglasila kako je seksualnost pozitivan ljudski potencijal te bez seksualnog zdravlja nema ni fizičkog ni mentalnog zdravlja.
„Umjesto programskog kurikuluma seksualne edukacije u školama mi imamo jednu drugu vrstu seksualne edukacije u cijelom društvu. Mnogi roditelji i nastavnici u školama djecu educiraju o seksualnosti krivim informacijama, a najčešće šutnjom o toj važnoj temi što će se tijekom života loše odraziti na seksualno zdravlje. Značajan postotak adolescenata je seksualno aktivan prije 16 godine života, niska je procijepljenost protiv HPV-a osobito u pojedinim hrvatskim županijama, a Hrvatska ulazi među one zemlje s najvećim stopama maloljetničkih trudnoća. Primjerice 2021. godine imali smo 640 maloljetničkih rodilja u dobi od 13 do 18 godina. A točan broj pobačaja mi ne znamo, jer je to nemoguće utvrditi“, istaknula je Jurin i dodala: „Seksualna edukacija postoji, ali se trenutno temelji na zastrašivanju i negativnim porukama. Provode je oni koji za to nisu educirani.“
Recentna istraživanja pokazuju kako 60 posto mladih ne koristi kondom prilikom seksualnih odnosa, a 45 posto djevojaka i 25 posto mladića opisuju neugodno prvo seksualno iskustvo. Čak 43 posto djevojaka i 16 posto mladića je imalo najmanje jedno neželjeno seksualno iskustvo u dobi do 18 godina, što govori o ne shvaćanju pojma pristanka, o nerazumijevanju i neznanju svih onih važnih činjenica koje se odnose na autonomiju tijela i postavljanju granica. S druge strane djeca se danas o seksu počinju rano informirati, dječaci prvi susret s online eksplicitnim sadržajima imaju i prije 10 godine života, a tu su blizu i djevojčice. Pornografski im sadržaji budu ono što prvo uče o seksualnosti i to je zastrašujuće, jer tamo nema pristanka, nema korištenja zaštite, ima nasilja, nema ničega što bi trebali naučiti o odnosima, emocijama… Roditelji se zavaravaju kako su njihova djeca iz toga isključena, jer kad je riječ o seksualnosti prevladava šutnja.
U dobi između 18 i 25 godina 30 posto mladih je imalo seksulane probleme dulje od šest mjeseci koji ih izrazito muče. Svi ovi alarmantni pokazatelji jasno govore da se nešto mora poduzeti.
Istraživanja su pokazala, među ostalim, i da trećina učitelja smatra da nema dovoljno kompetencija ili im je neugodno govoriti o seksualnosti. Jurin je rekla da učitelje treba osnažiti da s lakoćom, a ne nelagodom, otvaraju dijalog s mladima o seksualnosti.
„Potrebna nam je cjelovita edukacija o odnosima i seksualnosti što je proces učenja o kognitivnim, emocionalnim, fizičkim i socijalnim aspektima seksualnosti. To je jedna vrlo široka tema. Djecu je potrebno opremiti znanjem, vještinama, stavovima, vrijednostima koje će ih osnažiti da budu zdraviji, bolje funkcioniraju u socijalnim i društvenim odnosima, da razmotre svoje izbore na vlastitu dobrobit, te dobrobit drugih. Da osiguraju zaštitu svojih prava tijekom života“, naglasila je Tanja Jurin.
Prepreka seksualnom obrazovanju je nedostatak političke volje
„Već više od dvadeset godina CESI se zalaže za uvođenje sveobuhvatne seksualne edukacije. Međutim, na nacionalnom nivou nikada nije bilo moguće uvesti takav program u škole zbog različitih otpora, a najviše je nedostajala politička volja. S obzirom na trenutnu gradsku vlast koja takvih otpora, kažu, nema, računamo na otvorenost i podršku za takav program“, naglasila je Sanja Cesar, voditeljica programa CESI-ja.
Kroz kampanju za uvođenje sveobuhvatne seksualne edukacije u osnovne i srednje škole Grada Zagreba dvije udruge, Status M i CESI, razgovaraju s različitim institucijama i traže njihovu podršku.
„Radili smo analize politika na način da možemo adekvatno na znanstvenim osnovama agrumentirati ono što je mladima potrebno, a njima je potrebna seksualna edukacija koja će im dati informacije, osnažiti ih dati im samopoštovanje i samopouzdanje. Seksualna edukacija će im omogučiti da mogu adekvatno komunicirati o svojim emocijama i potrebama, razvijat će njihove vještine, ali će ih pozicati i na poštovanje u međusobnim odnosima i zagovarati ravnopravne odnose“, istaknula je Sanja Cesar.
Na konferenciji su kroz panele o iskustvima s mladima i njihovim pitanjima i potrebama za učenjem o seksualnosti razgovarali nastavnici i roditelji, te otkrili kako je potreba mladih za edukacijom o tim temama velika. Sa strane grada na konferenciji je govorila Iva Milardović Štimac, pomoćnica pročelnika Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade te također naglasila otvorenost zagrebačke vlasti da se u osnovne i srednje škole uvede seksualna edukacija kao izvannastavni program i to u okviru šireg programa.
„Radimo na kurikulumu koji bi obuhvatio edukaciju o svim ključnim problemima i temama u kojima mlade treba obrazovati, a istodobno i sami o tome iskazuju potrebe. To su područja koja se tiču mentalnog zdravlja, područja poremećaja prehrane, zatim ovisnosti, a unutar toga svakako bi bio program sveobuhvatne seksualne edukacije“, najavila je Milardović Štimac.
Sudionici konferencije su se složili da je važno što prije pokrenuti raspravu i definirati konkretne rokove za uvođenje seksualne edukacije u zagrebačke škole koja bi mlade potaknula na odgovorno ponašanje, poštovanje i očuvanje zdravlja.