Pet se njemačkih bračnih parova, članova kršćanske evanđeoske baptističke crkve, od 2008. do 2010. godine žalilo Europskom sudu za ljudska prava jer su ih njemački sudovi kaznili kad svoju djecu nisu puštali u školu kako ne bi slušali seksualni odgoj. Kazne su ispočetka bile novčane, no kako su roditelji bili uporni u tome da ne dovode svoju djecu u školu jer ih tamo podučavaju suprotno njihovim moralnim uvjerenjima, završili su na kraju zatvorskim kaznama jer je osnovnoškolsko obrazovanje obavezno. A u sklopu tog obrazovanja je i seksualni odgoj.
Štoviše, roditelji Dojan jednu od svojih kćeri nisu pustili u školu na kazališnu radionicu “Moje tijelo je moje” koja je imala za cilj podizanje svijesti o problemu seksualnog zlostavljanja djece od strane stranaca ili članova obitelji s ciljem prevencije. Dojani su u žalbi Europskom sudu tvrdili da tu radionicu i dopunske lekcije smatraju štetnim za moralni razvoj njihove kćeri!
Presuda Europskog suda za ljudska prava
Europski sud za ljudska prava sve je te žalbe odbacio kao neosnovane, a obrazloženje se može tretirati kao presedan za sve naredne slučajeve, pa i za rasprave u Hrvatskoj o tome treba li uvesti seksualno obrazovanje i što ono uopće podrazumijeva. Da mnogima to nije jasno, pa niti onima koji bi, obzirom na svoju profesionalnu i političku poziciju to itekako trebali razumjeti, potvrdila je i saborska zastupnica Marija Selak Raspudić, predsjednica saborskog Odbora za ravnopravnost spolova u emisiji Točka na tjedan N1 televizije. Naime, gospođa Selak Raspudić je protiv uvođenja tog predmeta jer nije “uloga države da viri u naše spavaće sobe i propisuje što nam je činiti” te da seksualni odgoj mora ostati u domeni obitelji. Dakle, njezino je uvjerenje da seksualno obrazovanje znači upute za seksualne odnose!
Pa kad već smatra da je peticija za uvođenje sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja u škole kao obveznog nastavnog predmeta “postavljena neargumentirano da je veliki broj mladih izložen netočnim i moralizirajućim informacijama o seksualnom odgoju” te da “seks odavno nije tabu tema” jer svi mediji pišu i govore o tome “kako nekoga zadovoljiti u spavaćoj sobi”, dakle da je gotovo trinaest tisuća ljudi potpisalo nešto neargumentirano, evo što o tome kaže Europski sud za ljudska prava u obrazloženju presude na koju smo podsjetili jer su to jedini valjani argumenti.
“Seksualni odgoj učenicima pruža potrebno znanje, u skladu s njihovom dobi i zrelošću, kako bi im se omogućilo da razviju vlastite moralne stavove i neovisan pristup vlastitoj spolnosti. Domaći su sudovi tvrdili da su ti razredi neophodni kako bi se djeci omogućilo da se kritički nose s utjecajima društva, umjesto da ih izbjegavaju.”
Poruka roditeljima koji su se žalili sudu jest da mogu slobodno školovati svoju djecu nakon škole i vikendom u skladu s njihovim vjerskim uvjerenjima, a na satovima spolnog odgoja dobivaju “neutralan prijenos znanja o razmnožavanju, kontracepciji, trudnoći i rođenju djeteta, na temelju trenutnih znanstvenih i obrazovnih standarda”.
Desetljeća europskog iskustva u obrazovanju o spolnosti
United Nations Population Fund (UNFPA) je 2015. objavio studiju o sveobuhvatnim programima seksualnog obrazovanja, u kojoj je posebno poglavlje posvetio europskim programima. Naglašava da je obrazovanje o spolnosti u Europi utemeljeno na desetljećima iskustva koje datira još od 1955. godine kad je započeto u Švedskoj, a s vremenom se razvijaju europski standardi temeljeni na ljudskim pravima, pravu na samoodređenje, rodnoj ravnopravnosti i prihvaćanju različitosti. “Ovo obrazovanje postupno osposobljava i osnažuje djecu i mlade ljude informacijama, vještinama i pozitivnim vrijednostima da razumiju i uživaju u njihovoj seksualnosti, imaju sigurne i ispunjene odnose i preuzmu odgovornost za svoje i tuđe seksualno zdravlje i dobrobit.” UNFPA donosi i devet bitnih komponenti sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja, a to su:
- univerzalne vrijednosti ljudskih prava
- fokus na rod
- temeljite i znanstveno točne informacije
- sigurno i zdravo okruženje za učenje
- participativne metode poučavanja za personalizaciju informacija i ojačane vještine u komunikaciji, donošenju odluka i kritičkom razmišljanju
- jačanje zagovaranja i građanskog angažmana mladih
- povezivanje sa službama za seksualno i reproduktivno zdravlje i drugim inicijativama koje se bave rodnom ravnopravnošću, osnaživanjem, socijalnim i ekonomskim aspektima
- borba protiv kršenja ljudskih prava i rodne nejednakosti
- protezanje kroz formalni i neformalni sektor te dobne skupine
Ukratko: seksualno obrazovanje koje uključuje ove komponente stvara stavove koji poštuju ljudska prava i raznolikost, bore se protiv isključivosti i prepoznaju složenost života mladih. Počinje podučavanjem o nultoj toleranciji nasilja, diskriminacije i uznemiravanja, a bavi se i seksualnim i reproduktivnim zdravljem, rodnom ravnopravnošću i tako dalje.
Svakako ne podrazumijeva upute za seks, kao što je to banalizirala Marija Selak Raspudić. Štoviše, podučava djecu i adolescente kako izbjeći i obraniti se od seksualnog uznemiravanja koje je upravo posljednjih tjedana jedna od vrućih tema, a zbog koje je i inicirala sjednicu triju saborskih odbora.